tirsdag 27. november 2012

Journalistikk

Vi går nå inn i en periode hvor vi skal lage en nettavis, derfor blir det ikke så mye om bloggen i denne perioden og før etter jul.

Når man skal skrive en journalistisk tekst er det viktig at man får frem det viktigste. Man skal være ganske kort og presis, med andre ord ikke gå rundt grøten. Hvordan man skriver kommer òg litt an på hvilken sjanger man skriver. Man skriver på en annen måten når det er et intervju enn en nyhets-artikkel. Det er noen grunnleggende spørsmål man skal stille seg selv når et gjelder all skriving dette er:
1) Hva er det jeg vil si?
2) Hvorfor vil jeg si det?
3) Hvorfor skal leseren skrive det

Det viktigste man skal tenkte på når man skal skrive står på en fin illustrasjon som jeg fant syntes forklarte det viktigste. Den kan være mye til hjelp, så ta en titt.

Det finnes 3 sjangere som er litt viktigere enn andre innenfor journalistikk. Den sjangeren jeg mener er viktigst må nok være nyhetsartikkel, her får vi vite det mest aktuelle om noe som nettopp har skjedd. Det mest relevante står først, så kommer tilleggs informasjon. Nyhetsartikkelen gir svar på spørreordene hvem, hva, hvor, når, hvorfor og hvordan, ofte allerede i 
ingressen. Som den nummer to tenker jeg at ''leder'' er viktig. Denne artikkelen forteller oss om hva avisen mener om en aktuell sak. Lederen blir som oftest skrevet redaktøren, lederen er som oftest en tung, argumenterende tekst. Det er viktig at man leser mellom linjene på en sånn type tekst.
Sist men ikke minst syntes jeg det er viktig å ha leserbrev. Her får vi innblikk i hva publikumet mener om saker som er i rampelyset eller som de selv tar opp. Innlegget handler om én problemstilling og er ofte veldig kort. Jeg mener denne er viktig for at publikum òg kan uttrykke sin mening. 

Jeg mener disse 3 er viktige fordi, man får høre om det aktuelle, hva avisen mener er aktuelt og man kan selv ta del i å si hva man selv mener er aktuelt. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar